۱۳۹۱ اردیبهشت ۴, دوشنبه

از عشق آباد تا شیلی (و چرک نویسی پیش از آن)

صرف نظر از اینکه تا چه حدی پیدایش بهائیت رو در ایران تحت تاثیر نیروهای خارجی‌ بدونیم یا نوعی نگرش جدید به دین یا رنسانس جدیدی در ایران، و یا شاید دینی آسمانی. اما در هر حالتی که نگاه کنیم به بهائیت در ایران باید به یک نکته اساسی‌ اذعان داشت که، بهائیت به شکل بسیار محسوسی در مدرنیته کردن ایران نقش اساسی‌ ایفا کرده است.
در برهه‌ای که این دین نوظهور در جامعه شدیدا مذهبی‌ و خرافه زده ایران اعلام وجود می‌کنه بسیاری از تابوها شکسته می‌شه و اون جامعه شدیدا سنتی‌ ایران رو با حقایق دنیای جدید آشنا میکنه. البته باید بسیار ممنون افراد و جنبش‌های که به مقابله با این دین نو در کشور برخواستن هم بود که به مثابه یک سوپاپ از انحطاط جامعه جلوگیری کردن، چون تغییر یکباره در هر جامعه سنتی‌ همیشه اثری معکوس از خودش باقی‌ میگذاره.
برای دانستن علل و چرایی پیدایش و اثرات مثبت و منفی‌ که در جامعه ما دیانت بهائی گذاشته نیاز به اساتید و محققین است و به هیچ عنوان نه میشود در چند سطر یا چند کتاب آنهم با دانش و سواد کم من این مبحث را گشود و نه من به خود چنین اجازه‌ای را میدهم، اما به شخصه پیدایش بهائیت رو جزو نقاط بسیار روشن در تاریخ کشور خودم میدونم و اگر امروز میبینیم که مردم کشورمون به شکل کلی‌ قابلیت تحمل افراد با تفکرات گوناگون را دارند(لااقل در بحث دینی) بخشی از این را مدیون این دین هستیم.
 توصیه می‌کنم این ویدئو را همراه هم دیده، شاید بتونیم دانسته‌ای رو به دانسته هامون اضافه کنیم.
http://vimeo.com/27804251

۱ نظر:

ناشناس گفت...

این ویدیونشان می دهد چقدرتمیز و قشنگ و خوشگل و مامانی جامعه مثل گل بهاییت توسط انگلیس حمایت و از عشق آباد به همه دنیا ارسال شد.